Muvi 9: Perihal Kontrak Sosial & Manusia Dijadikan Semuanya Setaraf!

kau pernah tengok cerita American Pastime?



kalau kau belum pernah tengok, baik kau pergi ke longkang atau parit ternajis sekali yang kau tahu.duduk tepi tu dan hidu bau longkang tu dalam-dalam sampai kau muntah darah. pergi tengok sekarang.sebab aku rasa di astro disember ni sekarang sedang ditayangkan.

cerita ni memang terbaik.aku rasa mana-mana individu yang boleh berfikir dengan akal yang waras tanpa under any sort of influence whatsoever boleh faham akan maksud sebenar pembikinan cerita American Pastime ni.

malah, mungkin juga boleh relate dengan keadaan negara kita.

for the record.aku bukan racist.aku bukan sexism.aku bukan speciesism.jauh sekali xenophobia.bukan aegism.not a biphobia.juga heterophobia.

you get the point right?

cuba kau bayangkan situasi ini.

kau adalah seorang remaja yang normal.dilahirkan di negara tumpah darah bangsa kau.
suatu ketika keadaan dunia bercelaru dan kau entah macam mana dihantar ke dunia lain working as cheap/force labour. dunia yang yang dulu elok-elok saja.molek-molek saja.tiba-tiba berubah tak semena-mena.

tidak ada seorang pun yang kau kenal di tempat baru tu.kau tak bercakap bahasa mereka.jauh sekali merasa makanan yang mereka hidangkan di sana. yang kau tahu, kau rindukan mak dan sup ayam masakkannya.

but as time goes by kau sedar.apa yang kau boleh buat dengan whining saja?boleh dapat french loaveskah? atau secara miraculously hiro nakamura datang di belakang kau dan turn back time to the day everything was dandy and fine.

tak dapek deh.

worrying is like a rocking chair.it give you something to do but will never get you anywhere.


amacam, tersentak tak? ha ha.

realising the fact.kau pun berusaha betul-betul.make an effort endlessly.day and night.suck up to any shit people throw at you. and god's permit kau turn up fine di dunia asing tu.

in fact you turn up pretty well. orang yang dulu use to make fun of you dah mula segan bila jumpa kau. kau dah ada perniagaan sendiri dan mampu untuk sara hidup sendiri. you have a family. heck you're starting your own history there at the not-so-strange land anymore.

the sun seems to be shining upon you once more.

but things could have got any worst (worse?).

negara tempat kau lahir dulu entah apa perangai tiba-tiba pergi serang negara baru yang kau sedang setup your family tu. war erupt. semua jadi kacau bilau.jadi kelam kabut like years ago.when you're still young teenager.

pihak berkuasa tempat kau tinggal sekarang buat keputusan untuk buat ala lockdown untuk semua warga bangsa kau yang menetap di negara mereka tu. you've been strap off anything you've earned for. you've lost everything and i mean everything. you even lost 1 thing a man could have ever wanted for. freedom.

selebihnya adalah cerita dia (the rest is history).

lepas habis tengok cerita tu aku terfikir tentang masyarakat bukan son of earth (bumiputera). although it's hard for most of us to admit it, but the truth is IMHO they didn't deserve what they earned for.

majikayo.

mungkin ada yang kata.

alah diorang tu semuanya dah berjaya.kau tengok sajalah top 10 richest malaysian. seorang je melayu.


i would say, itu usaha dia orang.tak kiralah dia orang berjudi ke apa ke but the main point is dia orang usaha.

you reap what you sow right?


atau kau lebih suka

what you give you get back?


wth.

but kita still dengan ketuanan melayu.still dengan hak istimewa orang melayu (ke bumiputera?). dan macam-macam lagi kekebalan melayu.shit.pakai tamingsari la woi!

aku bukanlah tak bersyukur dengan hak/keistimewaan semua ini.tapi aku fikir semua orang patut diberi hak yang sama.apa kau fikir bangsa asing tu semua nak sangat datang sini dulu? (mungkin ada juga yang nak datang sebab untuk tingkatkan taraf hidup.mungkin). tapi sekarang ni? semua dah lain. kalau kau kata yang mereka tu tak perlu di tolong lagi sebab dah kaya.macam mana dengan yang daif? aku pasti ada juga yang less fortunate.

dalam american pastime, bila askar amerika tu gelar Lyle Nomura "jap" (singkatan japanese) dan hina dia suruh dia balik ke negera asal, Lyle berang dengan kata dia lahir di Los Angeles. kau nak suruh dia balik LA kah? kau tak bolehkah panggil dia american instead of "jap"?

macam kita sekarang ni, rakyat bangsa asing macam seolah-olah (ingat aku do rephrase macam) sukar betul hidup di negara kita. kalau kita perhati betul-betul, at every turn mesti ada saja mereka yang kena.

tapi.

bila bangsa mereka perform.perform di arena antarabangsa ka dunia ka.ha mulalah nak mengaku tu rakyat kita. penuh di dada-dada akhbar sanjung nama mereka.mula nak 'pakai' mereka beri itu ini.

dato' hei chong way rakyat malaysia yang berjaya di arena badminton dunia.

dato' nicolla david. dato' michelle kheoh. amber chiay. abex yong. ha apa lagi? you get my pointlah kan.

mereka semua perlu usaha lebih untuk dapat recognition negara tempat tumpah darah mereka.

aku cuma rasa macam patutnya ada benda yang boleh diubah di perlembagaan negara kalau tidak secara off the record (kontrak sosial lagi?) supaya semua dapat merasa kesenangan yang dikecapi negara atas hasil semua orang.mungkin ibu bapa dia orang dulu yang travel datang sini, tapi yang lahir di sini tu? yang hari-hari di sekolah nyanyi lagu negaraku? yang makan nasi lemak? yang ucap salam lebaran pada kau tiap kali syawal? yang anjing jiran cina sebelah rumah menyalak bila orang pecah masuk rumah kau? apa semua tu?

mungkin juga aku tulis semua ini sebab aku tak pernah merasa keperihan orang-orang dulu.mereka yang berjuang supaya kau dan aku tak payah merempat kat negara sendiri.

entahlah.

haih...

perlu diingatkan sekali lagi yang i am in no way racist, sexism, speciesism, xenophobia, aegism, biphobia atau heterophobia.

aku sayang semua orang cuma aku rasa macam ada sesuatu yang boleh diubah saja.

sepatutnyalah kan.

...

tunggulah bila aku naik premier nanti ya? ha ha.

with all that said, pergilah layan cerita American Pastime tu dan beritahulah aku nanti apa rasa kamu. ya?

*wink*